Betul Ke Main PC Rosakkan Mata ?

Korang semua pasti tahu, zaman sekarang ni semua orang pakai komputer dalam kehidupan harian. Tapi korang pernah dengar tak, ada orang kata penggunaan komputer ni boleh merosakkan mata? Jadi, adakah betul ke tak ni?

Sebenarnya, jawapannya tak semestinya. Yang jadi penyebab masalah mata ni bukan kerana penggunaan komputer, tapi cara korang gunakan komputer tu sendiri. Kalau korang guna cara yang betul, takde la masalah sangat pun.

Antara cara penggunaan komputer yang salah ialah, korang duduk terlalu dekat dengan skrin, terlalu lama menatap skrin, skrin yang terlalu terang dan sebagainya. Kalau korang selalu gunakan komputer macam tu, memang lah mata korang akan merana.

Jadi, apa yang korang boleh buat supaya tak rosakkan mata? Pertama, korang kena letak skrin dalam jarak yang betul, iaitu dalam lingkungan 50-60 sentimeter dari mata. Kedua, korang kena mengurangkan waktu penggunaan komputer dan ambil cuti sekejap setiap 20 minit untuk memberi rehat kepada mata. Ketiga, korang boleh pasang filter cahaya biru di skrin korang untuk mengurangkan kesan buruk daripada cahaya biru skrin.

Janganlah takut nak guna komputer sebab takut merosakkan mata. Korang cuma perlu guna cara yang betul supaya takde masalah. Jadi, jangan lupa jaga kesihatan mata korang ya!

Leave a Comment

Scroll to Top