Fan settings apa yang perlu dilakukan pada PC?




Macam mana nak adjust kelajuan kipas PC dalam BIOS? Haaa

Kipas adalah satu komponen yang berperanan penting dalam menjaga sistem untuk berjalan dengan lancar. Ia mempunya saiz yang berbeza dan reka bentuk sirip yang memberikan kesan terhadap kecekapan dan prestasi setiap kipas. Setiap kipas boleh mempunyai kelajuannya dengan jenis kipas yang ada mengikut kemampuan pc. Kelajuan kipas yang betul akan menjadikan komponen lain korang sejuk dan proses dengan lancar.

Menjaga tahap noise yang rendah

Ini adalah penting kerana ia menjaga keselamatan sistem korang. Jika korang ingin melaraskan kelajuan kipas, korang perlu memastikan bahawa kipas tersebut menghilangkan haba sepenuhnya unutk memastikan komponen korang beroperasi dalam linkungan suhu yang selamat dan sesuai. Tapi apakah cara terbaik untuk adjust kannya?

Sekiranya korang memilih pengawal kipas yang berasingan, ianya tidak berguna sebenarnya kerana hampir setiap motherboard moden menawarkan ciri kawalan kipas untuk empat pin PWM atau tiga pin kipas. Korang perlu akses BIOS motherboard untuk mengawal kipas korang dengan cara ini. Sekiranya korang belum pernah akses motherboard sebelum ini, korang perlu ketahui dulu cara manual untuk mengetahui keperluan utama yang perlu ditekan di POST nanti. Banyak motherboard juga yang akan memaparkan pelbagai pilihan di skrin untuk boot. Kalau korang dah berada dalam BIOS, korang perlu cari menu yang akan membolehkan korang membuat pilihan kawalan kipas.


Dari situ juga apa yang korang boleh laraskan dan bagaimana membuat pelarasan akan berbeza dengan setiap pengeluar motherboard tapi kebanyakkannya ia menawarkan keupayaan untuk menyesuaikan kelajuan kipas untuk suhu tertentu. Ia juga membolehkan kipas korang beroperasi pada kelajuan yang korang nak.

Korang yang ingin laraskan kipas, perlu konfigurasikannya dulu. Setelah itu, perlu memastikan kelajuannya dapat menghilangkan kepanasan komponen. Korang juga perlu seimbangkan tahap penyejukan antara semua kipas dalam sistem supaya kesemuanya berkerja bersama.

Kalau taknak tingkatkan tahap untuk memastikan komponen korang selamat, maka korang perlu pertimbangkannya untuk mengorbankan beberapa prestasi. Dengan underclocking dan undervolting CPU dan GPU korang, korang boleh menarik kembali suhu beban dan memfungsikan kipas korang dengan la.  

Seterusnya, kalau korang masih pakai motherboard lama dan tidak dapat menyesuaikan kelajuan kipas melalui BIOS, atau lebih kepada membuat penyelarasan dalam Window, speedFan adalah penyelesaian perisian percuma yang juga membolehkan korang memantau suhu dan voltan

Jika anda menjalankan motherboard yang lebih lama dan tidak dapat menyesuaikan kelajuan penggemar melalui BIOS, atau lebih suka membuat penyelarasan dalam Windows, SpeedFan adalah penyelesaian perisian percuma yang juga membolehkan anda monitor suhu dan voltan. 

Tapi, tak kisahlah korang punya pilihan untuk menyesuaikan kipas korang sama ada melalui BIOS, menggnakan software atau hardware, fan speeds adalah penting untuk memastikan sistem selamay dan berfungsi dengan baik.

P/s: Anda tidak tahu dekat mana nak buat servis komputer? Nak beli dan upgrade pc? Call team Racuntech untuk bantu anda.



Leave a Comment

Scroll to Top