Gaming Keyboard yang paling best di Malaysia!



Sebelum ini, sis share gaming mouse, hari ini sis share pasal keyboard pula.

Kalau korang tak tahu gaming keyboard apa yang terbaik, korang boleh buat research dulu. So, cari keyboard yang terbaik biar mudahkan segala fungsi PC korang. Pemilihan keyboard juga satu perkara yang penting untuk game kerana ia boleh membuat sesuatu yang berbeza dengan merasakan kehebatan PC korang.

Sis akan kongsikan tips dan model gaming keyboard yang paling best tahun 2018 ini. Perkara pertama yang korang perlu tahu apabila memilih keyboard baru adalah tengok jenis suis. Ada beberapa pilihan: mekanikal atau membrane. Suis membrane bergantung pada getah domes yang akan memberi tindak balas, manakala suis mekanikal menggunakan spring dan contact logam untuk litar. Banyaknya gaming keyboard yang terbaik mempunyai suis mekanikal kerana jenis ini sesuai dengan game yang tinggi tindak balasnya. Keys yang lebih reponsif, lebih keras dan hanya rasa lebih baik apabila kita tekan. Keyboard mekanikal lebih baik dari membrane.

Seterusnya, terdapat juga faktor lain yang perlu dipertimbangkan. Korang perlu tahu, adakah korang mahu yang ada lampu pada keyboard? Berapa banyak macro yang anda nak gunakan?Adakah ianya mudah alih? Bagaimana dengan wayar (sama ada wireless atau tak, mana yang terbaik?). Semua itu pilihan korang dan sis ada beberapa pilihan keyboard yang terbaik seperti dibawah.

1. Corsair K95 RGB Platinum (Gaming keyboard paling terbaik untuk bajet besar)

Switch: Cherry MX Speed, Brown/ Size: Full size/ Macros: 6/ Backlights: RGB/ Passthroughs: USB/ Media Controls: Dedicated/ Wristrest: Detachable

Kalau korang inginkan yang boleh pergi lebih jauh dan nak upgrade lagi baik, boleh dapatkan Corsair K95 Platinum. Ia adalah keyboard yang besar. Mempunyai kawalan media khusus dan lulus SB, roda kelantangan logam, pencahyaan RGB dan juga dilengkapi dengan set tambahan keycaps bertekstur keys WASD. Wristpad getah yang dilampirkan secara magnetik dan mempunyai dua tekstur yang berbeza: satu sisi licin dan satu sisi kasar.

2. HyperX Alloy Elite (Gaming keyboard paling terbaik)

Switch: Cherry MX Blue, Brown, Red/ Size: Full size/ Macros: N/A/ Backlights: Red/ Passthroughs: USB/ Media Controls: Dedicated/ Wristrest: Detachable

Kebaikan: Set ciri yang hebat dan murah.
Keburukan: Tiada RGB (Red backlight sahaja).
HyperX Alloy Elite mempunyai gya estetik sederhana yang masih upgrade untuk gaming keyboard berkualiti. Mempunyai pilihan warna seperti Cherry MX Brown, Blue, dan Red. Mempunyai harga yang berpatutan dan reka bentuk yang berkualiti.
Gaming keyboard ini tidak mempunyai box. Ia dilengkapi dengan kawalan media yang berdedikasi, USB passthrough, detachable wristrest dan red backlighting. Seterusnya ada satu set silver keycaps untk WASD dan empat kunci nombor pertama. Menyokong pergerakan N-fullkeys.

3. Logitech K840 (Gaming keyboard Fantastic Romer-G harga bajet)

 

Switch: Logitech Romer-G / Size: Full size/ Macros: No/ Backlights: No/ Passthroughs: No/ Media Controls: Function key integrated/ Wristrest: No

Kebaikan: Sesuai untuk keyboard bajet dan front plate aluminium tahan lama.
Keburukan: Tiada makro khusus, passthrough atau lampu latar dan pad-printed keycaps yang tidak selesa.

Logitech Fantastic Romer-G direka dengan kerjasama switch giant Omron Japanese, secara tradisinya ia dikhaskan untuk papan mewah di Logitech. Sekarang, mereka berkhidmat denan K840 mesra bajet untuk kali pertama. Ia tidak ada makro khusus dan USB passthroughs, dan tiada backlighting. Keycaps juga dilengkapi dengan fragile pad printed yang murah dan rapuh.

4. Redragon K552-N Kumara(Gaming keyboard Switch mekanikal Clicky di bawah $30)


Switch: Otemu Blue/ Size: TKL / Macros: No/ Backlights: No/ Passthroughs: No/ Media Controls: Function key integrated/ Wristrest: No

Kebaikan: Membina kualiti dan compact.
Keburukan: Basic dalam literal sense dan sambungan kabel longgar.

Harga Kumara ultra yang rendah menarik perhatian pengguna yang inginkan gaming keyboard mekanikal yang murah dan sesuai untuk semua.

Kumara tidak mempunyai loceng dan whistlesyang paling standard. Ini bermakna tiada backlight, kawalan media, passthroughs dan sebagainya. Pilihan suis adalah terhad kepada Otemu Blue, sebuah klon Cherry MX Blue. Keyboard ini yang paling lemah kerana sambungan kabel yang longgar. Nasihat sis, jaga lah keyboard ini dengan seeloknya.

5. Das Keyboard 4 Professional(Keyboard terbaik untuk pemetik menaip)

Switch: Cherry MX Blue, Brown/ Size: Full size/ Macros: No/ Backlights: No/ Passthroughs: USB/ Media Controls: Dedicated/ Wristrest: No


Kebaikan: Reka bentuk yang bergaya dengan faceplate alloy tebal dan kelantangan yang baik.
Keburukan: Magnetic foot bar yang menyediakan daya tarikan sikit.

Mempunyai volume intuitif yang memuaskan untuk digunakan dan kelihatan hebat. USB passthrough berguna unutk menjimatkan banyak lenturan back-bending apabila mengaitkan pengawalan.

6. Razer Ornata Chroma(Membrane feel, mechanical performance)

Switch: Razer Mecha-Membrane/ Size: Full size/ Macros: No/ Backlights: RGB/ Passthroughs: No/ Media Controls: Function key integrated/ Wristrest: Detachable

Kebaikan: Backlights yang cantik.
Keburukan: Suis membrane harga mekanikal dan sedikit plastik.

Razer Ornata Chroma menggunakan suis “Mecha-Membrane”. Ia menggabungkan maklum balas pada suis mekanik dengan suis getah tradisional. Suis getah klasik yang membuatkan ia tahan lama.

*So, carilah gaming keyboard yang terbaik untuk guna. Biar selesa dan tahan lama.



P/s: Anda tidak tahu dekat mana nak buat servis komputer? Nak beli dan upgrade pc? Call team Racuntech untuk bantu anda.

Leave a Comment

Scroll to Top