Kebanyakkan game Indie dilaporkan dapat report Steam Bug



Pada bulan Oktober yang lepas, Valve telah memperkenalkan bug dalam ciri Disovery Steam yang mmembuatnya mengesyorkan permainan yang popular dan best. Walaupun bug itu senang bertindak dengan cepat, effect yang kekal, tapi ramai indie developer melaporkan yang jualan dan trafik mereka berkurangan.

Isu ini sudah berlaku selama dua bulan dan ada beberapa developer mengadu yang jualan mereka merosot. Perolehan yang mereka dapat juga merosot kerana harga permainan yang mahal telah menurun sebanyak 36% daripada jualan asal.

Birkett juga telah memaklumkan kepada wakit Steam dan mereka akan menyiasat. So, dia hanya perlu menunggu untuk terima berita daripada pihak Steam. Developer lain juga ada yang menghantar e-mel kepada wakil mereka, tapi dengarnya belum ada berita baik daripada wakil mereka. Sesetengah daripada developer indie tiada masalah ini. Ada developer yang boleh konsisten je tapi ada yang kata Valve ni ‘keeping developers in the dark’. Eh, betul ke??

Bila Valve mengumumkan telah membuat perubahan kepada pecahan pendapatannya yang mengutamakan big games dan developers, untuk mengurangkan Steam ambil dari 30% kepada 25% untuk pendapatan yang melebihi $10 juta, manakala 20% daripada $50 juta, dan beberapa developers indie telah kecewa.

Tweets Birkett di atas menunjukkan beberapa developer telah berkongsi cerita yang sama dan graf yang disertakan. Dean Hall menyedari bahawa Stationeers mendapat 10 peratus daripada trafik di laman utama Steam, manakala pereka Kingdom dan Kastil Peter Angstadt mengatakan bahawa jualan harian menurun sebanyak 30%-40% apabila bug muncul

Developer Maia Simon Roth menunjukkan trafiknya jatuh kepada sifar pada awal bulan Oktober lalu, korang boleh lihat tweetnya di bawah ini;

Roth menganggap bahawa bug tersebut memberi kesan pada pelancaran Maia. Maia yang dilancarkan pada 23 November, dua bulan selepas bug diperhatikan dan Valve dilaporkan akan fix semua itu. Malangnya, semua yang boleh dilakukan Roth adalah apa yang dilakukan oleh orang lain: Valve e-mel dan berharap untuk respons.



Developer thread di Steam sekarang ada 55 pages, masalah ini telah berlaku selama dua bulan dan masih tiada perkembangan mengenai bug itu, kenapa ia berlaku, dan apa impak yang bakal tiba pada semua permainan di Steam. Harapnya, semua ini dapat diselesaikan dengan secepat mungkin.

Sis pelik juga, kenapa nak adakan bug, kalau makin menurunkan jualan. Kesian developer-developer game sebab kena hadap semua ini.




P/s: Anda tidak tahu dekat mana nak buat servis komputer? Nak beli dan upgrade pc? Call team Racuntech untuk bantu anda.





Leave a Comment

Scroll to Top