📢 Hari Raya Announcement: Please note that the final day for shipping online purchases will be Monday, April 8th. Shipments will resume after April 15th.

Nvidia vs AMD: Yang mana lebih baik?

Segala yang korang perlu ketahui tentang Team Hijau vs Team Merah. Aha!

Ramai developer-developer telah bersaing dan membuat hujahan di forum mengenai GP AMD dan Nvidia. Pemain adalah kumpulan passionate dan hanya tahu mereka perlukan graphic card yang lebih baikuntuk bermin. Tapi, graphic card apa yang lagi baik?Apa perbezaan antara pemprosesan graphic AMD dan Nvidia? Dan yang mana satu pemain patut beli?

Mari kita lihat setiap perbezaan dua graphic card tersebut.

AMD (Advanced Micro Devices) telah wujud sejak tahun 1969. Berdasarkan Santa Clara, California, syarikat AMD telah mula membuat microchip untuk vendor lain. Pada hari ini, AMD dikenali sebagai syarikat yang mereka bentuk kedua-dua CPU dan GPU, dan mempunyai bahagian-bahagian yang dihasilkan di beberapa tempat seperti TSMC, GlobalFoundaries dan Samsung. Produk utama AMD hari ini dijual di baah jenama Ryzen (CPU) dan Radeon (GPU).

Nvidia ditubuhkan pada tahun 1993,  dan juga berdasarkan Santa Clara, Nvidia memberi tumpuan kepada grafik sejak awal lagi syarikat itu ditubuhkan. Produk utama pertamanya ialah Riva TNT dan diikuti oleh TNT2. Kemudian, mereka perkenalkan The GeForce 256, GPU pertama yang mereka hasilkan. Jenama GeForce Nvidia ini telah kekal sehingga kini dan syarikat ini juga sebuah syarikat fabless (membentuk cip, tapi tidak keluarkannya). 

Jadi, sudah tahu kan asal graphic Nvidia dan AMD ? Sekarang, sis nak share pula bagaimana GPU dua jenama ini berfungsi;

Hari ini kita mempunyai generate API peringkat rendah seperti DirectX 12 dan Vulkan, tapi apa saja API, tulang belakangnya adalah GPU kotak hitam. API adalah input kepada fungsi tertentu dan output yang dijangka, tapi bagaimana output yang dihasilkan itu adalah untuk hardware yang digunakan? Pasti memerlukan cara yang terbaik dan cepat untuk hasilkan output tersebut.

GPU AMD vs GPU Nvidia ;

GPU AMD mempunyai lebih banyak proses pemprosesan teras GPU berbanding dengan Nvidia. Contohnya, AMD RX Vega 64 mempunyai 4,096 teras GPU, manakala Nvidia GTX 1080 yang bersaing mempunyai 2,560 teras. Begitu juga untuk RX 580 (2,304 teras) dengan GTX 1060 6GB (1,280 teras). Nvidia biasanya membentuk defisit kiraan teras dengan clockspeeds  yang lebih tinggi dan kecekapan yang lebih baik.



Pengiraan secondary adalah untuk sambungan ke elemen lain, di mana Nvidia mempunyai kelebihan yang lebih banyak daripada AMD. Sebagai pengeluar GPU yang dominan, Nvdia telah menggunakan keddudukannya untuk menambah teknologi. Seni bina GeForce RTX Turing membawa jenama ini ke tahap yang lebih tinggi yang membantu untuk memperluaskan pasaran mereka dan meningkatkan features untuk setiap produk. Adakah AMD boleh kejar pada tahap yang sama seperti Nvidia? Mungkin boleh pada masa akan datang.

Mana satu yang lebih cepat dan harganya macam mana pula?

Soalan yang paling popular hari ini daripada pengguna adalah GPU apa yang lagi cepat dan harganya berapa pula?. Kita boleh lihat yang Nvidia’s GTX 1080 Ti dan keatas dengan mudah dapat mengalahkan GPU terpantas AMD, dan sekarang pula paling atas adalah RTX 2080 Ti. Kini, RTX 2080 Ti telah menguasai purata 87% mendahului RX Vega 64. 

Harga untuk RTX 2080 bermula pada $699, sama seperti GTX 1080 Ti, dengan prestasi yang lebih cepat dalam permainan sedia ada dan seterusnya. Walau bagaimanapun, RTX 2080 adalah paling murah pada masa kini iaitu $770, lebih tinggi daripada MSRP (AMD) asas. AMD’s Vega 64 pula harganya dari $450 dan RX Vega 56 $380.

Kedua-dua jenama ini sebenarnya baik sahaja cuma prestasi setiap jenama dan ciri yang ada pada produk itu mempunyai perbezaan dari segi kepantasan untuk hasilkan output.

Jenama apa yang patut beli?

Jika hanya mempunyai satu pilihan, pasti sangat mudah untuk kita beli, tapi dengan ada duanya pilihan dan setiap jenama itu mempunyai kelebihan yang lebih kurang sama, susah pula untu membuat keputusan. Bila tengok balik, pelancaran GeForce RTX lagi power cirinya tapi harganya pula boleh koyak poket. Jadi beli sebab murah ataupun mahal sebab performance dia power?

Nvidia memiliki pasaran GPU yang mewah. Ia juga pasti mendapat tempat pertama dari segi nilai dan performance yang lebih cekap walaupun harga tinggi. AMD pula harganya berpatutan tetapi prestasi dan nilai produk itu masih tidak boleh mengalahkan Nvidia.



Kalau diikutkan sekarang, pasaran midrange sedang jauh berdaya saing. Kini, harga GPU telah ditetapkan balik selepas ledakan pelrPasar midrange sememangnya jauh lebih berdaya saing. Kini, harga GPU sedang diselesaikan semula selepas ledakan perlombongan cryptocurrency awal tahun 2018, AMD’s RX 570 dan RX 580 mengalahkan Nvidia’s GTX 1060. AMD masih hilang dalam seluruh kecekapan, yang menarik 30-50W kuasa, tapi at least korang dapat prestasi yang lebih baik dan harga yang lebih rendah. Terdapat permainan di mana Nvidia menguasai game (misalnya, Asas Creed Origins dan Odyssey, Grand Theft Auto 5, dan Total War: Warhammer 2), jadi ia tidak juga mengetuai semua game dan AMD masih boleh menjadi pilihan yang baik untuk permainan komputer PC.

Jadi terpulang kepada korang mahu beli yang mana dan ikut juga bajet yang telah korang sediakan. Jangan pula terlebih bajet kang ada yang merana nanti. Pilihan ditangan anda.

P/s: Anda tidak tahu dekat mana nak buat servis komputer? Nak beli dan upgrade pc? Call team Racuntech untuk bantu anda.



Leave a Comment

Scroll to Top