Pencipta “SpongeBob Squarepants”, Stephen Hillenburg Meninggal Dunia



Well, semua orang pasti tahu siri kartun SpongeBob Squarepants sangat popular di seluruh negara. Hari ini, kita mendapat berita bahawa pencipta kertun tersebut telah meninggal dunia.

Stephen Hillenburg, pencipta siri kartun megahit Nickelodeon “SpongeBob Squarepants” telah meninggal dunia pada hari Isnin semalam. Beliau meninggal pada umur 57 tahun.

Beliau meninggal disebabkan ALS, di mana sebelum ini beliau telah memberitahu yang beliau didiagnosis pada bulan Mac tahun lepas. Hillenburg ber-graduated dari Humboldt State University pada tahun 1984.  Beliau mempunyai bakat seni dan cintakan laut yang mana ia membuatkan beliau menulis dan menggambarkan cerita sebagai teaching tools dengan mencipta SpongeBob Squarepants dalam versi kartun.

Memulakan karier animasi pada tahun 1987. Bemulanya karier beliau dengan membuat kerja full time menulis, mengarah dan menghasilkan SpongeBob Squarepants sehingga dikenali di seluruh negara dan memenangi pelbagai award.

Sis suka cerita kartun ini sejak kecil lagi. Setiap sirinya sangat best dan bukan sahaja menarik perhatian kanak-kanak, malah orang dewasa juga menyukainya. Ada yang sentiasa mengikuti setiap siri kartun ini sejak awal lagi.

Takziah buat keluarga Hillenburg.

P/s: Anda tidak tahu dekat mana nak buat servis komputer? Nak beli dan upgrade pc? Call team Racuntech untuk bantu anda.




Leave a Comment

Scroll to Top