#RacunTips: Main video game tanpa rasa lesu badan

Siapa yang gila main video game?. Sebenarnya hampir 85% orang muda main video game di Malaysia tidak kira jantina. Betul tak? Kali ni sis nak share #tips untuk pemain game.

Korang mesti pernah rasa bila main game lama-lama badan rasa lesu dan mata penat tapi masih mahu meneruskan game tersebut. Bila korang duduk berjam-jam dekat sofa atau kerusi tu untuk main game, sebenarnya tidak elok tau. Tak penat ke punggung korang?. Tapi sebab nak teruskan main, tahan je lah penat dan lenguh.



Tak seronok tau bila main main game badan rasa lesu dan mengantuk je. Kemudian kalah, rasa nak mengamuk kan? Okay, harini sis nak bagi #tips dekat korang cara mengatasi masalah-masalah ini apabila bermain video game;

1)Banyakkan minum air dan snack yang sihat

  • Mengikut kajian Dr. Caitlin McGee, ahli terapi fizikal yang bekerja dengan pemain eksport, beliau mengatakan badan manusia seperti meter panas jika main game. Jika bermain game tanpa ada air/makanan (enjin kosong), ‘meter panas’ itu boleh menyebabkan otot badan jadi letih dan tendon bergerak pada tempat yang sama. Tidak elok untuk seorang manusia kerana akan menjejaskan kesihatan sendiri. Jadi, banyakkan minum air dan makan-makanan yang sihat walaupun ia snack. Bagi sejuk meter tu.

2)Berehat seketika

  • Cara ini adalah salah satu yang pemain selalu tak kisah pun. Dr. McGee mengesyorkan bermain dengan tetapkan masa setiap 45 minit hingga 1 jam dan istirehat 1-2 minit. Korang boleh buat exercise sikit seperti, regangkan kaki dan tangan serta melakukan senaman pernafasan supaya dapat melancarkan darah dalam badan. Rehat juga boleh membantu mencegah ketegangan mata.

2)Sentiasa buat streching

  • Sebelum start main game, buatlah streching dulu. Ia sama seperti sebelum korang bersukan, korang kena streching dulu untuk memanaskan badan. Jika tidak, otot korang anda terkejut yang boleh menyebabkan ganggguan peredaran darah dan berlakunya bekuan darah. Sama juga jika duduk berjam-jam tanpa melakukan regangan.


*Peringatan dan tips untuk diri sis dan korang semua…

P/s: Anda tidak tahu dekat mana nak buat servis komputer? Nak beli dan upgrade pc? Call team Racuntech untuk bantu anda.

Leave a Comment

Scroll to Top