FPS vs 3rd Person Shooter

Menjadi pengguna komputer tidak semestinya hanya bermain game atau menggunakannya untuk tujuan kerja, ada juga yang menggunakan komputer untuk penyimpanan data dan lain-lain. Salah satu genre game yang paling popular ialah First Person Shooter (FPS) dan Third Person Shooter (TPS). Kedua-dua genre ini sering dipertandingkan antara satu sama lain, namun mereka juga punya ciri dan kelebihan tersendiri.

FPS adalah jenis permainan yang menggunakan perspektif pertama. Jadi, anda dapat melihat dan mengontrol karakter dari mata satu atau dari pandangan seorang yang mengambil kita melalui game. Walaupun pandangan mata tersebut kelihatan seperti anda lah yang berada di game tersebut, anda tidak dapat melihat bentuk fizikal karakter anda dalam pandangan itu. Contoh permainan FPS yang popular ialah Call of Duty dan Counter Strike.

Kemudian, kita mempunyai jenis permainan yang dikenali sebagai Third Person Shooter (TPS). Dari namanya saja, kita sudah faham bahawa ia adalah jenis permainan yang menggunakan perspektif ketiga. Dalam jenis permainan ini anda dapat melihat bentuk fizikal karakter yang anda main, serta juga sudut pandang yang terdapat di sekeliling karakter anda. Anda akan melihat bentuk karakter anda dalam pandangan orang ketiga. Contoh permainan TPS yang laris ialah Assassin’s Creed, Uncharted dan Grand Theft Auto.

Apa yang membezakan antara FPS dan TPS dan apa yang membuat mereka unik? Teknologi sekarang membolehkan kita untuk menggunakan keyboard untuk mengawal kedua-dua jenis permainan ini, namun mempunyai pengalaman yang berbeza.

//FPS vs TPS//

FPS vs TPS ialah persoalan yang sering dipertimbangkan pemain game sejak lama. Kedua-dua jenis permainan ini mempunyai kelebihan dan kekurangannya sendiri. Antaranya:

1. PENGALAMAN – FPS adalah jenis permainan yang menggalakkan pemain untuk lebih mengawal, melihat dan merasa semua aksi di dalam permainan melalui pandangan mata pertama. Walau pun anda tidak dapat melihat bentuk fizikal karakter anda dalam pandangan itu, anda pasti akan merasa berada di dalam permainan kerana pandangan mata adalah yang lebih dekat kepada pemain.

Sedangkan TPS, pelbagai sudut pandangan yang ditawarkan membolehkan anda melihat sekeliling dan ke atas tanah, menyebabkan anda merasa seperti berada di dalam permainan. Pada masa yang sama anda dapat melihat bentuk fizikal karakter anda di dalam game.

2. KONTROL – Kedua-dua jenis permainan ini memerlukan kontrol yang berbeza. Pada masa yang sama, FPS menggunakan kontrol yang lebih mudah dan lebih sederhana daripada TPS. Tetapi, TPS memerlukan pemain untuk menggunakan lebih banyak butang dan kombinasi untuk mengawal aksi karakter dalam game.

3. GRAFIK – Grafik dalam game FPS biasanya lebih tajam berbanding TPS kerana pandangan mata adalah ke arah satu hadapan. TPS masih boleh menyampaikan grafik yang tajam dari sudut pandangan yang diberikan, namun eyeline yang terhad dapat menyampaikan grafik yang lebih tajam dalam FPS.

Sekiranya anda memerlukan komputer yang tersuai untuk memainkan jenis permainan semacam ini, Racuntech melalui teknologi terkini membantu anda untuk membangunkan komputer yang praktikal dan berkualiti untuk memainkan permainan dengan lancar. Racuntech telah membangunkan hardware dan software terbaik bagi memastikan anda mendapat pengalaman permainan yang terbaik.

Leave a Comment

Scroll to Top