#RacunTips: Cara Format Storage dengan mudah




Tak kisah la dalam phone ke, laptop ke, apa pun kita mesti akan jumpa storage juga. Betul tak? Tapi kali ini sis fokus untuk Windows 10 storage.

Tahu tak kenapa kita perlu format pendrive atau hard disk? Sebab mungkin banyak file yang tak perlu dan hanya memenuhkan space korang. So, sekarang sis nak share tips bagaimana nak clean up kan atau format korang punya storage dengan beberapa method. Antaranya;

1. Format USB Drive menggunakan File Explorer

Lepas dah klik, Windows baru akan keluar yang mana kat situ boleh buat configure dan adjust option yang ada sebelum korang sambung untuk format drive korang. Kalau kitaorang akan pilih NTFS System file option sebab untuk compatibility cross platform antara Windows dengan Mac.

Jangan lupa label kan nama file korang dekat field volume label untuk tentukan nama file korang dan ingat nama tu tau. Bila dah complete, ia akan keluar pop-up yang menyatakan format dah complete.

 

2. Format USB Drive menggunakan Command Prompt

Method lain adalah dengan menggunakan command prompt. First, korang perlu cari  command prompt dekat ‘Start Menu’ dan taip cmd. Then, right click icon prompt dan pilih “Run as Administrator”.

Lepas command prompt opens up, taip command seperti ini,

1. taip diskpart 

2. taip list disk

3. taip command select untuk pilih korang punya USB drive. Pastikan korang tak pilih internal hard drive atau korang akan rosakkan sistem korang. 

4. taip clean dan korang akan nampak keluar message di screen korang.

5. Then, taip create partition primary, active seperti gambar di bawah;

6. So, sekarang masanya untuk aktifkan format korang. Apa yang korang perlu taip adalah format fs=ntfs label=”insert name of drive here” quick. Sekiranya korang ingin menggunakan FAT32 atau exFAT, gantikannya dengan “ntfs” untuk kedua-dua format dalam command itu. Dan jangan lupa tukar nama drive.

7. Last sekali, taip command assign. Then, drive korang dah complete format dan sedia untuk digunakan.

So, simple je kan cara ni. Even makcik korang pun sebenarnya boleh buat. Haha. Tunggu untuk tips seterusnya okay!

P/s: Anda tidak tahu dekat mana nak buat servis komputer? Nak beli dan upgrade pc? Call team Racuntech untuk bantu anda.



Leave a Comment

Scroll to Top